Här kan ni följa mina förberedelser inför "The toughest footrace on earth" Marathon Des Sables. Ett lopp om 25 mil genom Sahara.
Jag började springa sommaren 2009 när jag förlorade min dotter Lisa 14 år. Det var min kompis Fredrik som fick med mig ut på löprundor. Löpningen har varit en enorm hjälp i mitt sorgearbete. Idag har jag ett fungerande liv och jag älskar livet igen.

Så ofta jag får tillfälle föreläser jag om min väg tillbaka till ett fungerande liv och de verktyg jag använt, förberedelserna inför mitt äventyr i öknen i april, min löpning, inspiration, mål och målbilder.
Lisa pratade ofta om att hon ville bli barnläkare. Jag tror hon hade kommit att arbeta för Läkare Utan Gränser. En organisation som jag tycker är fantastisk och som hjälper så många. Nu vill jag hjälpa dem. Därför har jag startat en insamling. Stöd insamlingen till Läkare Utan Gränser genom att satsa valfritt antal kronor. Ett bidrag lämnar ni genom att klicka på bilden "Läkare Utan Gränser" till vänster.


fredag 15 mars 2013

Jippie, klarad besiktningen utan anmärkning

Hälsokontroll med arbets-EKG - check.
Idag var det dags för den för Marathon Des Sables obligatoriska hälsokontrollen. Utan den får man inte starta. Så i morse bar det av mot Capio i Eslöv. Jag var rätt så nervös. För tänk om de skulle upptäcka något som skulle göra att de avrådde mig från att starta. På plats träffade jag den trevliga sjuksköterskan Camilla som kopplade upp en massa sladdar på bröstkorgen, tog mitt blodtryck och sa åt mig att trampa på testcykeln. Camilla förklarade mycket pedagogiskt hur testet skulle gå till. jag trampade så att svetten lackade och efteråt blev det en skön dusch. Efter duschen hade jag en mycket trevlig pratstund med dr Jadwiga som anlyserat mitt arbets-EKG. Vi hann också prata den del om livet . Hon var klok. Fler läkare borde ha samma inställning till sitt yrke som hon.
Resultatet blev i alla fall med beröm godkänt. Med min ålder, längd och vikt var tydligen normalvärdet 190 och jag klarade 370.
Full fart framåt mot Sahara och Marocko. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar